test
Kursy zawodowe
Lakiernictwo samochodowe
Kurs „Lakiernictwo samochodowe” organizowany jest w ramach kształcenia ustawicznego osób dorosłych. Zajęcia mają charakter głównie praktyczny dzięki temu w trakcie realizacji programu kursu uczestnik:
- poznaje charakterystykę zawodu lakiernika,
- poznaje zasady organizacji stanowiska pracy lakiernika zgodnie z wymogami ergonomii, przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej oraz ochrony środowiska naturalnego,
- poznaje zagrożenia dla zdrowia i życia człowieka związane z wykonywaniem prac lakierniczych,
- poznaje sposoby zabezpieczenia przed korozją elementów blacharskich pojazdu,
- poznaje narzędzia i urządzenia do prac blacharskich oraz lakierniczych,
- poznaje procedury przygotowania materiałów lakierniczych oraz doboru odcieni barw lakieru,
- poznaje regulację narzędzi lakierniczych w zależności od rodzaju nanoszenia materiału,
- poznaje lakierowanie przeciwkorozyjne,
- poznaje lakierowanie akrylowe,
- poznaje lakierowanie całościowe elementów pojazdu,
- poznaje lakierowanie częściowe elementów pojazdu,
- poznaje metody cieniowania lakierowanych elementów pojazdu,
- poznaje metody naprawy powłoki lakierniczej,
- poznaje metody usuwania wad lakierniczych,
- poznaje metodę wykonania prób przyczepności powłok lakierniczych do podłoża,
- poznaje metody zabezpieczania powłok lakierniczych pojazdu.
Termin rozpoczęcia kursu jest ustalany po zebraniu się grupy 6 osób.
Kurs trwa 90 godzin (10 godzin teorii, 80 godzin praktyki). Może być organizowany od poniedziałku do piątku w godzinach popołudniowych do godziny 20:00 lub w soboty i niedziele.
Koszt kursu: 4000,00 zł.
Ukończenie kursu udokumentowane jest zaświadczeniem wydanym zgodnie z rozporządzeniem MEN z dnia 19.03.2019 r. w sprawie kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych (DZ. U. z 2019, poz. 692).
Program kursu
Lp. | Dział / temat | teoria | praktyka |
TEORIA | |||
1 | Zasady organizacji stanowiska pracy lakiernika zgodnie z wymogami ergonomii, przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej oraz ochrony środowiska naturalnego. | 2h |
|
2 | Podłoża | 4h |
|
Elementy metalowe pojazdów (stal, stopy lekkie, tworzywa sztuczne), |
|
| |
Korozja oraz sposoby jej neutralizacji. |
|
| |
3 | Prace lakiernicze | 4h |
|
Przygotowanie powierzchni do nanoszenia materiałów lakierniczych, |
|
| |
Metody lakiernicze, |
|
| |
Błędy lakiernicze oraz metody ich usuwania. |
|
| |
ZAJĘCIA PRAKTYCZNE | |||
1 | Oczyszczanie elementu blacharskiego przed naprawą wraz z oceną wielkości uszkodzenia oraz dobór metody naprawy. |
| 4h |
2 | Techniki demontażu oraz montażu elementów nadwozia, regulacje blacharskie. |
| 2h |
3 | Przygotowanie podłoża pod warstwę lakierniczą, techniki usuwania powłok lakierniczych, systemy szlifierskie (narzędzia, urządzenia i materiały). |
| 8h |
4 | Zjawisko korozji oraz sposoby jej neutralizacji. |
| 2h |
5 | Metody, materiały i warunki naprawy elementów poszycia pojazdów. |
| 1h |
6 | Barwy i ich tworzenie: postrzeganie i działanie barw, pomiary barwy lakieru, systemy mieszania lakierów, dobór oraz korekta odcienia lakieru, oznaczenie barw. |
| 2h |
7 | Narzędzia i urządzenia lakiernicze. |
| 2h |
8 | Techniki maskowania elementów pojazdu. |
| 2h |
9 | Nanoszenie materiałów antykorozyjnych oraz wypełniających. |
| 3h |
10 | Przygotowanie do lakierowania elementów poszycia pojazdu. |
| 6h |
11 | Nanoszenie materiałów lakierniczych: przygotowanie lakieru bazowego, akrylowego. |
| 4h |
12 | Regulacje narzędzi lakierniczych. |
| 2h |
13 | Techniki lakiernicze: lakierowanie akrylowe (lakierowanie nowego elementu blacharskiego, lakierowanie renowacyjne), konserwacja profili zamkniętych. |
| 4h |
14 | Lakierowanie całościowe elementów pojazdu. |
| 4h |
15 | Lakierowanie częściowe elementów pojazdu. |
| 4h |
16 | Techniki cieniowania lakierowanych elementów pojazdu. |
| 6h |
17 | Regeneracja powierzchni lakierniczej za pomocą technik polerskich. |
| 6h |
18 | Zabezpieczanie powłoki lakierniczej za pomocą technik polerskich. |
| 6h |
19 | Błędy lakiernicze, zanieczyszczenia lakieru oraz przyczyny ich powstawania. |
| 8h |
20 | Pomiar przyczepności powłoki lakierniczej do podłoża metodą siatki nacięć. |
| 4h |
Suma godzin | 10h | 80h |